جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۰:۳۶:۱۰

پیامدهای امنیتی کشف گاز در مدیترانه شرقی

باشگاه خبری فراساحل: معادلات قدرت در منطقه مدیترانه شرقی با کشف گاز در این خطه و غرب آسیا دگرگونی‌های بسیاری را تجربه کرد. شکل‌گیری این منظومه امنیتی ناشی از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی پس از جنگ جهانی دوم و اختلاف با اعراب و جهان اسلام بر سر دو منبع زمین و آب ایجاد شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، اهمیت و جایگاه انرژی در استراتژی امنیت ملی رژیم صهیونیستی از یک طرف و در دست داشتن ذخایر انرژی دنیا توسط رقبای این ژریم سبب شد تا از همان ابتدا در کنار دو منبع سنتی تنش، انرژی نیز نقشی بسزا در منظومه امنیتی یاد شده، برخوردار شود.


مقاله «پیامدهای امنیتی کشف گاز در مدیترانه شرقی» در پی پاسخ به این پرسش است که کشف گاز تا چه میزان معادلات قدرت در مدیترانی شرقی و غرب آسیا با دستیابی رژیم اشغالگر قدس به تغییر کرد. چرا که با توجه به اهمیت انرژی در امنیت اسرائیل و شکل دهی به منظومه امنیتی مناطق یادشده، کشف گاز در مدیترانه شرقی سبب ارتقای جایگاه رژیم صهیونیستی در منظومه امنیت منطقه شده و این رژیم سعی دارد تا از گاز به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف منطقه‌ای خود استفاده کند.


بررسی‌ها حاکی از آن است که کشف گاز در سرزمین‌های اشغالی سبب شده تا رژیم صهیونیستی به منظور حفظ وابستگی فلسطینی‌ها نه تنها مانع از دستیابی به منابع گازی آنها شود، بلکه با امضای قرارداد فروش گاز، وابستگی فلسطینی‌ها را به خود شدت بخشد. از طرف دیگر، این امر تشدید تنش میان رژیم اشغالگر قدس و لبنان را در پی داشته است و همزمان باعث تشکیل ائتلاف‌های جدید منطقه‌ای شده است.


با عنایت به ظرفیت بالای ایران در تامین انرژی مورد نیاز کشورهای پیرامون این کشور، رژیم صهیونیستی سعی دارد تا با استفاده از ابزار جدید خود یعنی گاز، مقابل وابستگی احتمالی کشورهای پیرامون خود و همچنین شرکای غربی‌اش به منابع گازی ایران را بگیرد، اما با توجه به ذخایر عظیم گازی ایران، در صورت توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به این موضوع، بویژه در شرایط پساتحریم، رژیم صهیونیستی قادر نخواهد شد تا از گاز به عنوان ابزاری برای اهداف منطقه‌ای خود به‌ویژه در برابر ایران استفاده کند.



  کد خبر : 1577
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :